شنبه 1 ارديبهشت 1403 هجری شمسی و April 20 سال 2024 میلادی

ثبت شده در تاریخ: 1396/11/8

گزارش «طهران شهر» از مشکلات محله «مهرآباد جنوبی»

گزارش «طهران شهر» از مشکلات محله «مهرآباد جنوبی»

سریال دنباله دار غرش شبانه طیاره ها در «مهر آباد»

 

🔴فراموشی وعده محدودیت پرواز در «مهر آباد»

🔴بوی تعفن و ازدیاد جانواران موذی حاصل توقف پروژه فاضلاب شهری

🔴«مهر آباد» هیچ نقطه سبزی ندارد

🔴گلایه اهالی «مهر آباد»؛ کمبود سرانه های شهری، خرابه داریم!  پارکینگ نه!

🔴صدای اهالی «مهرآباد» در صدای تیک آف هواپیما ها گم شده ؛ اینجا جای زندگی نیست!

 

🔴«مهر آباد جنوبی» اسیر وعده های محقق نشده

وقتی می خواهیم در مورد محله «مهر آباد جنوبی» بنویسیم،  ناگزیر هستیم اشاره مستقیمی به آسمان این محله داشته باشیم! آسمانی که همیشه رنگ و روی پرواز هواپیما به خود گرفته است... تمام صحبت ها و گزارش های مردمی و میدانی مربوط به این محله بدون هیچ کم و کاستی به مشکلات مربوط  به  فرودگاه مهرآباد اختصاص پیدا کرده است. مسئولان هم همیشه آماده هستند که اگر وارد محله شدند، حتما در مورد این مساله گوش شنوا داشته باشند... به دلیل گسترش شهر الان سال‌هاست که این فرودگاه در مرکز تهران واقع است و خط هوایی منتهی به آن از بسیاری از مناطق پر تراکم تهران می‌گذرد. آلودگی صوتی ناشی از فرود هواپیماها یکی از مشکلات اساسی مناطقی است که خطوط هوایی از آن عبور می‌کند.  اما، حالا دیگر اهالی هم با وجود این فرودگاه و دغدغه هایش کمتر اشاره ای به این معضل می کنند و خواستار بر طرف شدن مشکلات دیگری هستند... حتی وقتی زمانی وزیر راه و شهرسازی وقت خبر از اعمال محدودیت بر زمان پروازها داد، هم اهالی موضوع و این وعده را جدی نگرفته و این وعده نیز  دستخوش فراموشی قرار گرفت. توقف چند ساعته پروازهای فرودگاه «مهرآباد» اگرچه عملیاتی نشد، بلکه ساکنان این محله همچنان با معضلات آلودگی هوا، آلودگی صوتی و سر و صداهایی که لرزه بر اندامشان می اندازد روبه رو هستند...سالمندانی که حالا پا به سن گذاشته و از وزوز گوش یا کم شنوایی رنج می برند... کودکانی که اگر چه از پرواز هواپیما بر فراز آسمان محل سکونتشان شاد می شون، هلهله می کشند، هواپیمای اثباب بازی شان را همه جا با خود دارند و صدای هواپیما را تقلید می کنند، اما هنوز نمی دانند که تاثیرات سوء آن تا چه اندازه زیاد  است و شاید تا چند سال دیگر کمتر از دیدن هواپیما خوشحال شوند و به عواقب منفی آن بیشتر بیاندیشند... حالا اهالی به خوبی می دانند که نباید وقتشان را برای مطرح کردن مسایل نشدنی  بگذارند و به جای آن بسیاری از اولویت های دیگر دارند که خواستار رسیدگی مسئولان هستند...

 

🔴پولی که برای هیچ از مردم گرفته شد

عملیاتی نشدن فاضلاب شهری در محله یکی از مشکلاتی است که محله نشینان به آن اشاره داشته و مشکلات ازدیاد جانوران موذی و مسایل زیست محیطی در محله را زاییده این مشکل می دانند... بوی تعفن موجود در محله و آزار شهروندان در این ارتباط انقدر زیاد است که خواستار رسیدگی به این مشکل هستند و اعلام می کنند که هزینه های مربوط به اجرای سیستم فاضلاب دریافت شده و هنوز اقدامی نشده ست، فاضلاب خانه ها هنوز وارد جوی های آب می شوند و فضای زشتی را ایجاد کرده اند...

«زهرا شهبازی» دبیر شورایاری محله « مهرآباد جنوبی» در این ارتباط به خبرنگار «طهران شهر» تصریح می کند:  به جز تعداد معدودی از خانه ها، تمام محله از عدم انجام نهایی سیستم فاضلاب دچار مشکلات فراوان هستند و حتی وعده اعطای سیستم فاضلاب شهری در بسته های تشویقی بافت فرسوده نیز عملیاتی نشده و اعلام شده است که به دلیل نبود این سیستم یکپارچه در این محله ازتهران، امکان تحقق این وعده در بسته های تشویقی نیز وجود ندارد.

🔴پروژه میدان «فتح» و استاد «معین» اندر خم یک کوچه!

وی در ادامه با اشاره به دو پروژه بزرگ در محله و روی زمین ماندن عملیات عمرانی در آن ها  ادامه می دهد: با توجه به بن بست بودن منطقه، اجرای دو  پروژه میدان «فتح» و « استاد معین» می تواند محله را از حالت بن بست خارج کند.  پروژه میدان «فتح» به محله «مهرآباد جنوبی» تعلق داشته و پروژه دیگر مربوط به محله استاد «معین»  و از پروژه های فرا محله ای است که معضلات ترافیک محله را برطرف خواهد کرد. با اتمام پروژه میدان «فتح» که طبق زمانبندی اجرا نشده و باید دو سال پیش به اتمام می رسید، میدان فتح از پادگان جی به یادگار امام می رسد و بسیاری از گره های ترافیکی را برطرف می کند. با تاخیر در اجرای پروژه و اتمام آن فضای پیاده روی، باند دوچرخه سواری و اسکیت به روی اهالی بسته شده است. اما نبود اعتبار کافی یکی از دلایل تاخیر در اجرای این پروژه است.

🔴کارخانه «کفش ملی» مخروبه ای پر قدرت!

اینکه گفته می شود، محله مهرآباد هیچ پارک یا فضای سبزی ندارد حقیقت تلخی است؛ پارک «کوکب» به محله 7 و پارک شمشیری نیز به محله شمشیری تعلق داشته و اهالی محله مهر اباد جنوبی هر از چند گاهی اگر فضای خالی پیدا کنند، از این دو پارک استفاده می کنند. خانواده ها در داخل محله هیچ فضای سبزی ندارند!

«زهرا شهبازی» دبیر شورایاری محله می گوید: با وجود این کاستی بزرگ، پیشنهاداتی برای فضا سازی و زیبا سازی روی پل های عابر پیاده و اجرای روش های جایگزینی برای جبران کمبود فضای سبز داده شده است. این در حالی است که در محله زمین های کارخانه کفش ملی حدود 20 سال است که بخش اعظمی از محله (حدود 25 هکتار) را اشغال کرده و و به دلیل مخروبه بودن این زمین، معضلات زیادی را برای اهالی ایجاد کرده است. گویا شهرداری تهران با مالک این زمین به تفاهم نرسیده و بر سر قیمت زمین اختلافاتی وجود دارد که تمام مشکلات آن متوجه شهروندان شده است؛ بهره برداری از این زمین می تواند کاستی . کمبود های زیادی را جبران سازد.

 

🔴زمین مخروبه داریم؛ پارکینگ و پارک نداریم!

نبود پارکینگ در محله، این محدوده را هم مثل سایر خیابان ها و محلات دیگر به گورستانی از خودرو های پارک شده تبدیل کرده است. تمام خیابان ها و کوچه های اصلی و فرعی به جایگاهی برای شب خوابی خودرو ها تبدیل شده و ضرورت احداث یک پارکینگ طبقاتی در محله بسیار محسوس است...« محله پارک که ندارد؛ میوه و تره بار ندارد، پارکینگ مناسبی هم ندارد. پس واقعا محله «مهر آباد جنوبی» جایی برای زندگی ندارد و در بی امکاناتی و فقر به سر می برد... پس شهرداری تا چه زمانی می خواهد زمین های کفش ملی را بدون نتیجه رها کند؟ این زمین می تواند تملک این زمین می تواند بسیاری از مشکلات محله را برطرف سازد.

🔴پاسخ سر بالا به معضل ترافیک

«جمال کارخانه» عضو شورایاری محله به خبرنگار« طهران شهر» می گوید: محله تنها یک پارکینگ با ظرفیت محدود 30- 50 خودرو دارد که با توجه به نیاز ضروری محله بسیار کم و محدود است... تملک و بهره برداری از زمین های وسیع کارخانه کفش ملی می تواند به یک پارک، مجتمع تجاری، پارک مادر و کودک و حتی پارکینگ تبدیل شود؛ در عین حال معضل ترافیک میدان« فتح» هم از مشکلات اساسی محله بوده و این محدوده در ساعت هایی از روز به دلیل عملیات عمرانی مسدود می شود که وقتی علت را از مسئولان راهور و نیروی انتظامی جویا می شویم، بدون اینکه متوجه مشکلات اهالی باشند، با خیال راحت اعلام می کنند که ترافیک تا «کرج» می تواند ادامه دار باشد و گویا این معضل مردم برایشان بی اهیت است و هیچ راهکاری ندارند.

🔴کم رنگ بودن عدالت در معرفی بافت فرسوده

املاک فرسوده و ریز دانه موجود در محله «مهر آباد جنوبی» یکی از مشکلات پیش رو و حل نشده در محله است که مثل سایر پروژه های مهم نادیده گرفته شده است و چشم انتظار تزریق بودجه و توجه ویژه مسئولان است. «عبدالله محمودی»، عضو شورایاری محله «مهر آباد جنوبی» ضمن انتقاد از عملکرد های صورت گرفته در این زمینه با وجود خطر وقوع زلزله به خبرنگار ما تاکید می کند: خیابان «عابدینی» نماد کاملی از معضل بافت فرسوده در محله است؛ املاک فرسوده سمت شمال این خیابان در محدوده بافت فرسوده قرار دارند در حالیکه املاک بخش جنوبی با وجود یکی بودن معضلات، جزو بافت فرسوده به حساب نیامده اند و عدالت درمورد آنها اجرا نشده است. خانه های کلنگی و مخروبه در محله زیاد است که مالکان آن از سوی ستاد مدیریت بحران منطقه نیز حکم تخلیه دریافت کرده اند. در حالیکه مالکان توان مالی و انگیزه کافی برای نوسازی بافت فرسوده نداشته و  به کمک های بلاعوض و محرک های تشویقی ویژه ای نیازمند هستند.

 

🔴وام با بهره 18 درصد عادلانه نیست

«زهرا شهبازی» دبیر شورایاری با اشاره به پاشنه آشیل روند نوسازی بافت های فرسوده در محله و سایر محلات شهر تهران در این ارتباط می گوید: مطابق با وعده های داده شده در تسهیلات نوسازی، املاکی که به عنوان بافت فرسوده معرفی شده اند، از وام بانکی 10 درصدی به جای 18 درصد بهره مند شوند، اما متاسفانه در حال حاضر با توجه به اینکه سازندگان پروژه های نوسازی را رها کرده و مالکان در این زمینه به تنهایی اقدام می کنند،  این وام در بانک ها همچنان با سود 18 درصد محاسبه شده و مالکان عملا از هیچ تسهیلات تشویقی و رفاهی که کمک کننده باشد بهره مند نیستند. این در حالی است که سازمان نوسازی . دفاتر مستقر در محلات باید به مفاد متعهد شده در زمان اجرای پروژه پایبند باشند و از سود های بانکی مربروط به نوسازی بافت ها کم کنند. در غیر این صورت مواجه شدن شهروندان به وعده و قول های بدون عمل آنها را از ادامه کار و رفتن به سمت نوسازی بافت های فرسوده منصرف می سازد.

🔴محله میدان میوه و تره بار می خواهد

حکایت نداشتن مرکز میوه و تره بار نیز از جمله درخواست های مهم اهالی از مسئولان مدیریت شهری است... محله در گذشته به یک میدان تره بار مجهز بوده و اهالی نیز از وجود آن راضی بودند. درخواست فعلی محله نشینان در «مهرآباد جنوبی» این است که حداقل به این مشکل اهالی رسیدگی شود. « جمال کارخانه» عضو شورایار در این زمینه می گوید: اگر تنها یک مسئول در دولت یا شهرداری در محله « مهرآباد» جنوبی زندگی می کرد، بدون شک بسیاری از معضلات برطرف شد و یا تاخیر در اجرای پروژه ها نداشتیم... نبود میدان میوه و تره بار باعث شده که خانواده ها و افراد کم توان جسمی یا سالمندان برای خرید های روزانه تا میدان «آزادی» بروند و با ترافیک یا اتلاف زمان و وقت روبه رو شوند. اعضای شورایار و حتی مردم به صورت جدی پیگر احداث این میدان بودند اما تا به امروز اقدامی در این راستا صورت گرفته نشده است.

🔴بیمارستان «شریعت رضوی» نیازمند گسترش است

وجود بیمارستان شهید «شریعت رضوی» از جمله مراکز مهم و موثر در محله مهرآباد جنوبی بوده که خیال اهالی را از جانب برخی دوا درمان ها آسوده کرده است. البته این بیمارستان فرا محله ای بوده و از تمام محلات همسایه، منطقه 9، و مناطق دیگر نیز به این بیمارستان می آید که با وجود افزایش مراجعات روزانه و نیاز چشم گیر اهالی به این مرکز، توجه چندانی به این بیمارستان نشده و هیچ برنامه ای برای گسترش یا تجهیز بیشتر آن اندیشیده نشده است. «رحمت الله راجی» عضو شورایاری محله «مهر آباد جنوبی» در گفت و گو با خبر نگار ما با اشاره به مشکلات این بیمارستان می گوید: این بیمارستان صبح ها با جمعیت 500 نفری روبه رو می شود که برای ویزیت پزشک عمومی مراجعه کرده اند در حالیکه این بیمارستان از بخش هایی مثل جراحی و ارتوپدی بدون بهره است. این در حالیکه است که اهالی مناطق 20، 19 و سایر مناطق به این بیمارستان آمده و از امکانات آن استفاده می کنند. با توجه به جمعیت بالای محله و مراجعه تمام مناطق اطراف به این بیمارستان، ضرورت گسترش آن بسیار جدی است و این طرح در گذشته به موافقت و امضای وزیر بهداشت وقت نیز رسیده اما مثل بسیاری از اطرح های عمرانی دیگر مسکوت مانده است. در حال حاضر بازسازی بیمارستان نیز بی نتیجه بوده و باید برای گسترش آن اقدام اساسی صورت گیرد.

🔴پروازهای شبانه لغو نشد!

وی در ادامه با اعلام اینکه باید در محله مطابق با مشکلات و نیاز های منطقی آن، از مسئولان درخواست کمک و رسیدگی شده و درخواست های نشدنی و غیر منطقی می تواند محله را در پیشبرد اهداف و رسیدن به آرمان ها به عقب هدایت کند ادامه می دهد: سالهای زیادی این تقاضا از مسئولان مطرح می شد که فرودگاه «مهرآباد» از محله منتقل شود، این در حالی است که این درخواست غیر منطقی بوده و امکان آن وجود ندارد. اما دو سال گذشته، مسئولان راه و شهرسازی اعلام کرده بودند که پروازهای شبانه متوقف می شود این در حالی است که حتی صدا و سیما نیز برای گزارش میدانی در این زمینه به محله آمده و گزارش مستندی از لغو نشدن سفرها در پایان شهر ضبط کردند. طرح این خواسته که بخشی از سفرهای هوایی نیمه شب برای حفظ آرامش و آسایش شهروندان محله لغو شود، همچنان یکی از خواسته های اهالی است که امیدواریم با توجه به مشکلات فعلی جدی گرفته شود. اصلاح زمانبندی پرواز ها همچنان از درخواست های منطقی و محکمه پسند است.

🔴دانشگاه یا فضای نظامی؟

در عین حال «زهرا شهبازی» دبیر شورایاری محله «مهر آباد جنوبی» تاکید می کند:  به عنوان یک شهروند مخالف وجود فرودگاه در محدوده فضای مسکونی بوده و از مسئولان می خواهیم تا به تجربه موفق سایر کشورها در این زمینه توجه کرده و این فضا را خارج از بافت مسکونی شهروندان قرار دهند. وجود دانشگاه هوایی «شهید ستاری» نیز از جمله مراکزی است که در مورد آن ابهاماتی وجود دارد و هنوز مشخص نیست که اگر این مرکز تنها یک دانشگاه برای آموزش است، چرا دیوارهای بلند و ظاهر نظامی برای آن ایجاد شده است. مردم در مراجعه با شورایاران در مورد عملکرد این مرکز ابهام دارند؛ بازدید های صورت گرفته از این دانشگاه ورودی و خروجی باریک محله را دستخوش معضلات ترافیکی و آلودگی های بیشماری قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد 7 ماهه شهردار جدید تهران تصرح می کند: این قضاوت زود هنگام است و در عین داشتن نقاط قوت، ضعف هایی نیز داشته است. توقع از آقای نجفی بسیار زیاد است چرا که ایشان سردمدار اصلاحات بوده و با سردادن این شعار، توقع و انتظار برای اصلاح امور، تغییر و ارتقای شهر به وجود می آید. به خوبی به این موضوع اشراف داریم که شهردار تهران، با مشکلات عدیده ای در تهران روبه رو هستند و درعین حال توقع از ایشان هم بسیار زیاد است. اما امیدوارهستیم اعضای شورای شهر تهران و شهردار پایتخت به تک تک وعده ها و برنامه های خود پایبند باشند.

 

 



کلید واژه ها:

منطقه 9 تهران- محله مهر آباد جنوبی

آخرین اخبار

آمار بازدید

طراحی، اجرا و پشتیبانی گروه برنامه نویسی بلوط

گزارش «طهران شهر» از مشکلات محله «مهرآباد جنوبی»